GAU-marketingbijeenkomst

Jaarlijks organiseert de Groep Algemene Uitgevers van het Nederlands Uitgeversverbond de marketingbijeenkomst ‘Sturen op cijfers, efficiency en flexibiliteit’. Tijdens de bijeenkomst wordt de huidige situatie van de boekenmarkt belicht en voorzichtig gekeken naar de toekomst. Verder wordt er een uitleg gegeven over Bookcontrol.

Cary Richards is als business consultant bij GfK verantwoordelijk voor het marktonderzoek binnen de boekenmarkt. Hij brengt tijdens zijn presentatie de Nederlandse boekverkopen in kaart. Deze gegevens worden verzameld op basis van scangegevens aan de kassa bij retailers. Via CB worden de verkoopcijfers van e-boeken verzameld. Daarnaast vergelijkt Cary de boekenmarkt met andere entertainmentmarkten.

Bookcontrol

GfK geeft tijdens de marketingbijeenkomst ook een training over Bookcontrol: ‘Hoe haal je de juiste cijfers uit het systeem om goede analyses te kunnen maken’. Hét informatiesysteem met informatie over titels, genres en uitgeverijen.

Bookcontrol is kostenloos beschikbaar voor GAU-leden. Alle leden hebben een basisabonnement. Met dit abonnement heb je alleen toegang tot je eigen gegevens. Met het Plusabonnement kun je de markt in kaart brengen en ook je eigen gegevens vergelijken met die van andere uitgevers. Daarnaast krijg je met het Plusabonnement via de mail genrerapportages die de top 40 titels bevatten en de top 40 uitgeverijen. Er zijn genrerapportages beschikbaar voor 45 NUR codes.

Je kunt als uitgeverij door GfK ook een wekelijkse titelanalyse laten maken. Per titel kost dat voor 12 weken € 400,-. Grote uitgeverijen hebben een abonnement met een kortingsstaffel.

Lees meer over de voordelen van het Plusabonnement en de kosten
Handleiding Bookcontrol
Welke informatie biedt SMB via GfK?